یك افطاری خوب؟
تبلیغات
تبلیغات شما
اسلایدر 'Slider
دریافت رژیم غذایی تنها با چند کلیک
Title
رژیم غذایی
قیمت:15000تومان
خرید
توضیحات
.
تغذیه دانش آموزان
بلاک سمت راست بالابلوک راست
موضوعات
آرشیو
طراحی و پشتیبانی
ارتباط با مدير
نظرسنجی
نظرتان درموردمطالب چیست؟

یك افطاری خوب؟

mohammadmehdi
22:39
بازدید : 1120

یك افطاری خوب؟

زولبیا و بامیه خوشمزه است. ولی به جای آن خرما بخورید بهتر است. یادتان نرود خوردن مواد كافئین دار مثل چای و قهوه و نوشابه های گازدار اصلا خوب نیست.

در ساعات پایانی روز، خصوصا پیش از افطار، آب، املاح و انرژی بدن كاهش یافته است و فرد، ضعیف و بی حال می شود. بهترین كار این است كه هر چه را از دست رفته است جایگزین كنیم. اما چگونه این كار را كنیم تا مشكلی ایجاد نشود؟ اغلب پس از باز كردن روزه ، اشتها زیاد است و بهتر است تنها روزه را باز كنید و ۲ تا۳ ساعت پس از افطار غذا بخورید.

چگونه درست افطار كنیم؟

بهتر است، با آب گرم یا چای كم رنگ یا شیر گرم و قندهای طبیعی مثل خرما یا كشمش یا عسل روزه خود را باز كنید. اول افطار، آب سرد یا نوشابه گازدار نخورید. بقیه اوقات هم هر چه كمتر نوشابه گازدار بخورید بهتر است. خوب است وقت افطار، برعكس سحر، كربوهیدرات های ساده بخورید كه زودجذب هستند. چیزهایی مثل فرنی یا شیربرنج این كـربوهیـــدرات ها را دارنـد. زولبیا و بامیه كم تر بخورید. روغن و قند این شیرینی ها چندان مناسب نیست. در عوض خرما بخورید. خرما منبع بسیار خوب قند، فیبر، كربوهیدرات، پتاسیم و منیزیم است و در متون مذهبی هم به عنوان یك ماده مغذی برای افطار توصیه شده است. با مصرف خرما، ویتامین و نمك مورد نیاز بدن كه طی ساعات روزه داری از دست رفته، و نیز انرژی مورد نیاز بدن تأمین می شود . قند موجود در خرما هم زیان قند موجود در شیرینی ها را ندارد. نان و پنیر و سبزی به عنوان مواد غذایی اصلی در هنگام افطار بسیار توصیه شده است. بهتر است غذاهای سرخ كرده، پر ادویه و بسیار شیرین نخورید. این غذاها باعث سوزش سر دل، سوءهاضمه و افزایش وزن می شوند. وقت افطار غذاهای سنگین، دیر هضم و پرچرب نظیر حلیم و آش با روغن زیاد نخورید. این غذاها هم مشكلات گوارشی ایجاد می كنند، و هم تا سحر در دستگاه گوارش باقی می مانند و نمی گذارند وقت سحر درست و راحت غذا بخورید. اگــر در طــول روزه داری احســاس می كنیــد سـر دلتان سنگین است و می سوزد یا اگر دهانتان ترش می شود، باید غذاهای پر فیبر مثل نان گندم سبوس دار، سبزی، حبوبات و میوه بخورید. این موادغذایی به حركات دستگاه گوارش و هضم غذا كمك می كنند. سبزی را وقت افطار بخورید. اگر سحر سبزی بخورید در طول روز تشــنه می شــوید. علاوه بر میوه فصل می توانید گوجه فرنگی و خیسانده برگه ها مثل آلو، زردآلو و انجیر هم بخورید.

از افطار تا سحر

نوشیدن آب و مایعات به خصوص آب میوه ها در فاصله افطار تا سحر بسیار خوب است و باعث جبران كمبود آب و املاح از دست رفته در طول روزه داری می شود و دستگاه گوارش را نیز سم زدایی می كند. یادتان نرود خوردن مواد كافئین دار مثل چای و قهوه و نوشابه های گازدار اصلا خوب نیست. اگر در ماه رمضان دچار یبوست می شوید، علاوه بر میوه زیاد ، خورش های ملین مثل خورش آلو و سبزی بخورید. سالاد بدون پیاز، مكمل خوبی برای غذاها در ماه رمضان است. سعی كنید بعد از شام حتما میوه بخورید.


برچسب ها :
مطالب مرتبط
تغذیه دانش آموزان
کی ورزش کنیم، کی ورزش نکنیم؟
تغذیه و آرامش اعصاب
اصول تغذیه ی صحیح در ورزشکاران
یك افطاری خوب؟
اصول تغذیه ی صحیح در ورزشکاران
آداب تغذیه
چطور در ماه رمضان ورزش کنیم؟
تغذیه صحیح در دوران یائسگی
تغذیه وسرطان
بلوک وسط پایینبلوک پایین
ورود به سایت
نام کاربری
رمز عبور
رمز عبور را فراموش کردم ؟
عضویت
نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
آخرین مطالب ارسالی سایت
مطالب محبوب
تبلیغات متنی
محل تبلیغات متنی شما با قیمت ارزان
YOUR ADS
تبلیغات متنی
محل تبلیغات متنی شما با قیمت ارزان
YOUR ADS
تبلیغات متنی
محل تبلیغات متنی شما با قیمت ارزان
YOUR ADS